Vitamín K2 - Vše, co je dobré znát!

Vitamín K je pro nás nezbytný vitamín, který podporuje správnou srážlivost krve a zdravé kosti. Vyskytuje se ve dvou formách, K1 a K2.

Vitamín K1 pochází hlavně z listové "zelené" zeleniny. 

Vitamin K2 se vyskytuje v živočišných bílkovinách a fermentovaných potravinách. 

V tomto článku se dozvíte o vitamínu K2, jeho funkcích a jak se liší od K1. Popisujeme také zdroje K2 ze stravy, zdravotní přínosy, doporučený denní příjem, příznaky nedostatku a vhodné doplnění tohoto vitamínu i pomocí doplňků stravy.

 

Co je vitamín K? 

Vitamín K se vztahuje na skupinu vitaminů rozpustných v tucích, které tělo potřebuje k produkci proteinu zvaného protrombin, který podporuje srážení krve a reguluje metabolismus kostí.

Tento vitamín se vyskytuje ve dvou hlavních formách:

  • Vitamin K1 , neboli fylochinon, se přirozeně vyskytuje v tmavé listové zelenině a je hlavním potravinovým zdrojem vitamínu K.
  • Vitamin K2 neboli menachinon je přítomen v malých množstvích v mase orgánů a fermentovaných potravinách. Střevní bakterie také produkují vitamín K2.

 

Funkce vitamínu K

Tělo potřebuje oba typy vitamínu K k produkci protrombinu, proteinu, který hraje zásadní roli při srážení krve, metabolismu kostí a zdraví srdce. Vitamín K také pomáhá usnadnit produkci energie v mitochondriích buněk.

Vitamín K1 se primárně podílí na srážení krve. K2 může mít v těle rozmanitější škálu funkcí.

Vitamín K má antioxidační vlastnosti. Chrání buněčné membrány před poškozením v důsledku přebytku volných radikálů.

 

K1 vs. K2

Vitamíny K1 a K2 mají různé chemické struktury. 

K1 je primární formou vitamínu a je přítomen hlavně v zelené listové zelenině. Tělo však má potíže se vstřebáváním vitamínu K1 z rostlin.

Vitamín K je rozpustný v tucích, takže konzumace tuků ve stravě, jako je máslo nebo rostlinné oleje, může zlepšit vstřebávání vitamínu K1 z rostlin v těle.

 

Bakterie ve střevě mohou syntetizovat vitamín K1 na vitamín K2. Také fermentované potraviny, maso a mléčné výrobky obsahují malé množství vitamínu K2.

Tělo ukládá vitamíny K1 a K2 odlišně. K1 se hromadí v játrech, srdci a slinivce břišní. K2 se vyskytuje ve vysokých koncentracích v mozku a ledvinách.

 

 

Nejlepší zdroje ze stravy

Listová (zelená) zelenina obsahuje vitamín K1.

Některé potraviny jsou bohaté na vitamín K1 a vitamín K2 je mnohem méně běžný. Bakterie ve střevě mohou přeměnit různé množství vitamínu K1 na K2.

Fermentované potraviny jsou dobrým zdrojem vitamínu K2.

Také proto, že je rozpustný v tucích, obsahuje maso z orgánů a mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku poměrně značné množství vitamínu K2. Naopak libové maso, jako je drůbež, není dobrým zdrojem K2.

 

Potravinové zdroje vitamínu K1:

  • špenát
  • kapusta
  • listový salát
  • tuřín
  • brokolice
  • mrkev
  • rostlinné oleje
  • borůvky
  • hrozny

 

Potravinové zdroje vitamínu K2:

  • natto - tradiční japonský pokrm z fermentovaných sójových bobů
  • kysané zelí
  • mléčné výrobky - zejména tvrdé sýry
  • játra a jiné orgány
  • hovězí
  • vepřové
  • žloutky
  • kuře
  • tučné ryby - hlavně losos
 
 

Zdravotní přínosy vitamínu K2

Kromě zásadní role při srážení krve a hojení ran má vitamín K2 řadu dalších zdravotních výhod. Některé z nich probereme níže.

Zdraví srdce

Vitamín K2 může snížit riziko kardiovaskulárního poškození a zlepšit celkové zdraví srdce.

K2 aktivuje protein, který zabraňuje tvorbě vápenatých usazenin ve stěnách cév - strava s vysokým obsahem přírodního vitamínu K2 může snížit riziko srdeční choroby.

 

Zdraví kostí

Vitamin K2 podporuje zdravou kostní minerální hustotu karboxylací osteokalcinu, proteinu, který váže vápník do kostí.

 

Úzkost a deprese

Vysoká hladina glukózy v krvi může zvýšit riziko rozvoje deprese , úzkosti a kognitivních poruch.

Studie z roku 2016 zkoumala účinky vitamínu K2 u potkanů ​​s metabolickým syndromem, vysokou hladinou glukózy v krvi a příznaky úzkosti, deprese a deficitu paměti.

Po 10 týdnech léčba vitaminem K normalizovala hladinu glukózy v krvi a snížila příznaky úzkosti a deprese.

 

Rakovina

Vitamín K2 má antioxidační vlastnosti, které mohou pomoci chránit před rakovinou . Navíc zjištění naznačují, že K2 může potlačovat genetické procesy, které vedou k růstu nádoru .

 

Doporučený denní příjem

Doporučují denní příjem je max. 120 mikrogramů (mcg) vitamínu K pro dospělé muže a 90 mikrogramů pro dospělé ženy. 
Neexistuje žádné konkrétní doporučení pro vitamín K2.

 

Příznaky nedostatku

Při vážném nedostatku se prodlužuje doba srážení krve, takže člověk je náchylnější k tvorbě modřin, krvácení - zvyšuje se riziko krvácení.

Nedostatek vitamínu K může také snížit mineralizaci kostí, což může vést k osteoporóze.

Některé léky mohou ovlivnit hladinu vitamínu K v těle. Například dlouhé cykly antibiotik mohou zabít střevní bakterie, které produkují vitamín K. Některé léky na snížení cholesterolu mohou také narušit schopnost těla absorbovat vitamín K.

 

 

 PODÍVAT SE NA NÁŠ VITAMÍN K2 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení